Hoe je meer kleine rustmomenten kunt bouwen in je week | Slow and Grow

Morgen is het maandag. Misschien gaan jouw kinderen deze week ook weer naar school of zijn er deze week andere ontwikkelingen waardoor je meer ruimte en tijd hebt. Tijd om te werken, maar ook meer tijd voor jezelf.

Hoe verleidelijk is het om meteen deze week van alles van jezelf te verwachten. Voordat je het weet heb je alles weer vol gepland en ben je bezig met wat je allemaal moet doen met deze ”extra” tijd. Val je weer terug in je oude routine en leef je weer door op de automatische piloot:

Onderstaande zinnen zijn een greep uit de gesprekken die ik de laatste tijd heb gevoerd:
 

  • Ik ga telkens over mijn eigen grens heen;
  • Ik voel me altijd TE verantwoordelijk;
  • Ik sta continu aan;
  • Mijn lontje is kort en mijn energie is echt op, soms al s’ morgens vroeg als de dag net begonnen is;
  • Ik vind het heel lastig mijn geduld te bewaren en ik reageer vaak heftiger dan ik wil;
  • Mijn hoofd is zo onrustig, ik kan niet even niks doen;
  • Tussendoor even opladen lukt vaak niet en als ik wel even een half uurtje voor mezelf heb overdag, heb ik zoveel dingen in mijn hoofd zitten, dat ik niet weet waar ik moet beginnen; 

Het besef dat het zo niet langer door kan gaan is aanwezig, maar waar te beginnen en hoe dit aan te pakken roept alleen maar nog meer paniek op. Nog iets extra’s op het to-do lijstje, zo voelt het bijna. Want hoe kan ik dat zelf doorbreken?

Ik deel met jou een paar tips die mij goed helpen. Zodat je deze week meer rust in je leven kunt bouwen. Het zijn kleine handelingen die voor een moment van rust zorgen, zodat je weer in contact komt met jezelf en je even uit je hoofd gaat.

Aandacht en vertragen

Probeer elke dag een aantal dingen met aandacht te doen. Vertraag als het ware je handelingen. Ga niet als een gek je fruit schillen s’ ochtends voor het ontbijt of je groente in de avond. Snij het wat langzamer, doe het met aandacht in de pan en zorg dat er geen andere afleidingen om je heen zijn.

Drink een paar keer per dag met aandacht je thee of koffie en bijvoorbeeld niet achter je laptop.
We hebben bij ons thuis een percolator, waardoor het maken van een latte me uit mijn hoofd haalt. Water in de percolator doen, koffie erin scheppen, op het vuur zetten, rustig kijken hoe het gaat koken. En het smaakt nog extra lekker ook 🙂

Tijd voor jezelf

Prik deze week een moment om iets te doen voor jezelf i.p.v. door je Instagram te scrollen of doelloos naar de tv te kijken. Maak een lekkere wandeling buiten in je eentje, creëer een rustig plekje in huis waar je een meditatie doet. Lees dat boek dat je al zo heel graag wilt lezen. Of zoek een fijne meditatie op. Vaak na een moment van meditatie of een wandeling heb ik allerlei ideeën of gevoelens die ik dan  gelijk opschrijf. Hiervoor kun je mijn Slow and Grow Journal ook goed gebruiken.

Zorg dat het moment dat je prikt een vast moment wordt, zodat je wekelijks tijd voor jezelf hebt.

Kleine ontspanningsoefening

Voel je je enorm opgejaagd, kan je hetgeen wat je aan het doen bent voor je gevoel niet loslaten en is je ademhaling hoog? Neem dan een moment voor deze oefening:

Beweeg je vingers, haal je schouders op en laat ze weer zakken. Herhaal dit 3x. Wrijf met je vingers over je slapen. Adem in en span al je spieren in je lijf aan. Tel tot 3 en laat dan met een uitademing alles los. Doe dit 3x achter elkaar. Hoe voel je je nu?

Ik weet zeker dat deze tips je helpen, zodat je deze week het gevoel van meer tijd ook echt ervaart.

Maar ik weet ook hoe fijn het is om dit samen met iemand te kunnen doen. Tijdens de Pilot van het Slow Programma Onthaasten kreeg ik van de deelnemers terug dat ze de persoonlijke momenten met mij zo ontzettend waardevol vonden. Dat heeft me aan het denken gezet.

Daarom heb ik afgelopen weken het bestaande Slow Programma Onthaasten aangepast met nog meer persoonlijke coaching en begeleiding. Omdat dit zo ontzettend waardevol is.

Want:

Hoe zou het zijn om te onthaasten, rust te creëren en minder te moeten 

Waardoor je helder ziet wat er bij je past en wat je nodig hebt.


In het Slow Programma leer ik jou je leven leiden in een ontspannen tempo dat bij jou past, zodat er weer ruimte ontstaat voor wat echt belangrijk voor je is. Zowel in je werk als in je leven, waardoor jij weet welke volgende stap je wilt gaan zetten.

Afgelopen maanden hebben veel deelnemers met succes het programma doorlopen.
Nanda schreef hierover:

Ik ben in het Slow Programma Onthaasten van Mirjam gestapt omdat ik altijd zoveel ‘moet’ van mezelf. Laagdrempelig en online, super fijn om elke week een video en werkboek te ontvangen met daarin tips hoe je kan stilstaan bij jezelf.

Het heeft mij meer rust gegeven, uit mijn hoofd, in mijn lichaam, een fijne reminder elke week om terug te keren naar de basis.

Mirjam straalt rust uit en helpt graag als je extra vragen hebt en/of verdieping wil. Ze heeft passie voor wat ze doet en wil anderen oprecht helpen.

Dit programma is echt een waardevolle investering voor wie wil investeren in persoonlijke groei. Ik ben enorm dankbaar voor haar fijne energie, ze is een expert in haar vakgebied!

En Corien scheef:

Met Mirjam aan de slag gaan betekent dat je te maken krijgt met een lieve vrouw die enorm goed kan luisteren en heel veel goede vragen stelt. Ze zet je echt aan het denken, telkens een laagje dieper.

De werkboeken zien er prachtig uit, waardoor je zin hebt om er mee aan de slag te gaan. Mirjam heeft echt verstand van wat ze doet en leeft zich in. Het kan haast niet anders dat je resultaten gaat bereiken waar je heel blij van wordt.


Daarom deel ik het graag met jou.

Voel jij: dit is hét moment om niks meer uit te stellen en echt voor mezelf te kiezen? Dan is het Slow Programma Onthaasten echt iets voor jou. Ik start met het nieuwe Programma in de week van 18 mei.

Via deze link kun je lezen wat we precies gaan doen en kun je je gelijk aanmelden. Mocht je er met mij over van gedachten willen wisselen, dan kan dat natuurlijk. Stuur me dan een berichtje.

Ik wens je een hele mooie week!